Om att vara pilot

Pilotjobb

En nyanserad bild av verkligheten

Pilot är ett av flera drömyrken som är omgivna av en hel del myter och föreställningar. En stilig brunbränd yngling med fräcka solglasögon, bländvit uniforms-skjorta med guldvingar som oförväget susar fram högt i det blå. Omgiven av snygga flygvärdinnor och med ett fett lönekonto, därtill oftast ledig och då på platser som typ Bangkok. En inte helt ovanlig föreställning om drömjobbet och det finns utbildare som på fullaste allvar odlar den myten, kanske i avsikt att locka in elever i verksamheten.

En annan verklighet
Det är en tidig Decembermorgon kl. 01:30 då din drömpilot huttrande i duggregnet lastar postsäckar på Arlanda för avresa till den lilla regionalflygplatsen där prognoserna låter typ RVR FZFG (Skitväder!). Vår pilot vet att natten kan bli mycket lång och för besväret kan han/hon kanske kvittera ut 500 spänn.
-En helt annan vardag, men budskapet är att verkligheten som pilot kan te sig helt annorlunda än vad myten säger.

(De här raderna skrev jag för et antal år sedan men det känns som de håller än i dag. 2015. Kanske handlar det idag om kontraktsanställningar och basering långt hemifrån, obetald stand-by och annat….)

Arbetsmarknaden:
Arbetsmarknaden för piloter är dessutom klart varierande och följer naturligtvis bolagens behov av besättningar vilket i sin tur beror av folks resvanor som i sin tur beror av konjunkturen o.s.v.

Efter 11 September 2001 och efterföljande krig mot terrorismen dämpades reslusten rejält. Nu har det hämtat sig men mycket är annorlunda. Stolta FlagCarriers har kursat och uppstickande lågprisbolag tar allt större del av passagerarna. 2008 satte bolånekrisen i USA sina spår i världsekonomin, Idag (2015) pratar man om bemanningsföretag för piloter, anställningsvillkor.. Man kan med rätta undra: -Hur skall det bli?

Är det läge att utbilda sig? Får jag jobb?

Globalt utvecklas dock ekonomi och tillväxt, och flygandet ökar stadigt. Läser man i Internationella flygtidskrifter så flaggas det för en kommande pilotbrist av stora mått. Flygandet ökar,  pensionsavgångar kommer och det utbildas för få piloter (!) Utvecklingen främst i Asien kommer att kräva enorma utbildningsresurser för att tillgodose pilotbehovet.

Trösterik läsning, eller? Så har det stått att läsa under flera år och troligen kommer det att stämma – frågan är bara när?

Sett i dagens situation är det inte så vist ordnat att det utbildas piloter i lagom antal efter bolagens behov. Det kommer ofelbart att utbildas piloter som blir över, av flera orsaker – men alltså bara av det enkla skälet att det just då inte finns ett behov.
Man kan göra en jämförelse: Att börja på en flygskola för att bli flygkapten på det stora bolaget, är som att gå in i en musikaffär och köpa sig en gitarr för att bli rockstjärna. Men det finns som bekant både flygkaptener i stora bolaget och gott om rockstjärnor… så visst går det!

Vi vill naturligtvis inte avråda någon från att påbörja en flygutbildning, men väl ge en nyanserad bild av verkligheten!
Du behöver en klar och tydlig inriktning – studievägledning – och hård satsning på att skaffa dig rätt utbildning befriad från myter om piloten i Bangkok.
Dessutom är en god portion av uthållighet bra att ha!

Från start till mål tar det två år om du ligger i – under två år hinner det hända massor ute i världen, d.v.s. när du än startar din utbildning så kanske timingen är perfekt, vem vet?

Utbildningen
Det sker hela tiden förändringar eller utveckling hur man nu vill kalla det. Tidigare, bara för några år sedan så gällde det att erövra det åtråvärda certifikatet CPL-ME-IR med ATPL-teori och jaga timmar så kunde man söka och till och med få flygjobb. Bolagen stod sedan för vidareutbildningen på aktuell typ osv. Sedan började man fråga efter MCC -kurs – hade man inte den så hamnade man inte i ansökningshögen.Nu är det i stort sett nödvändigt med typkurs på den flygplanstypen som bolaget opererar om man vill ha jobb. Flygskolorna har att anpassa sig för att kunna möta kraven på kompletta utbildningar fram till jobb. Genom eget tillstånd kan vi erbjuda  kompletta utbildningar från start till färdig typbehörighet för flera vanliga typer – och fler kommer.

Målsättning
Flyguppdragets målsättning är att erbjuda en kvalificerad och fullvärdig utbildning, såväl teoretisk som praktisk från start med grundflygutbildningen PPL – till färdig trafikflygare. ATPL/IR/ME/MCC/B737+andra typer med turbintid i loggboken. En utbildning rakt igenom inriktad på kvalitet och personlig service och framför allt till vettiga pengar!

Ett gott råd innan du bestämmer dig; ring oss eller ännu hellre – besök oss och låt oss räkna på din utbildning.
Vi har utbildningskapaciteten och kan ge dig ett pris som tål jämförelse!