Om du har funderat på att du kanske vill ha ett jobb där du får besöka många länder så kanske pilotyrket är något att satsa på. Det ingår i jobbet att se nya resmål och att arbeta med problemlösning, samt olika typer av riskhantering. Många som blir piloter har redan som barn drömt om att sätta på sig uniformen och flyga högt ovanför molnen. Men hur ser chansen till jobb ut? Är det värt att satsa på ett jobb inom flygbranschen? Svaret är – högst troligt. Rapporterna pekar på att det snart kommer råda pilotbrist i världen. Det krävs 500 000 nya piloter om 18 år.

Först och främst så förbättras arbetsmarknaden för piloter om det satsas på flyget i framtiden och om resandet ökar. Trots svensk flygskam och alternativa sätt att resa på som till exempel med tåg, så ser det något annorlunda ut i världen generellt sett. När Boeing släppte sin rapport så kom de fram till att flyget ökar eftersom medelklassen i världen växer sig starkare och starkare. Mer ekonomisk handel och tillväxt, samt större kapacitet gällande flyget som helhet kommer medföra till en ökning av flygandet. Det går bra för de flesta flygbolag världen över sett till deras utveckling och tillväxt.

Ökat flygande i Asien breddar arbetsmarknaden

Det är främst i Asien som antalet flygtransporter ökar, eftersom just medelinkomsten för invånarna i världsdelen har blivit högre. Kinas roll som ett stort handelsland och ekonomisk mittpunkt innebär att de fraktar gods till andra länder runt om i världen. Det är alltså här som många av de större flygplatserna kommer finnas och säkerligen också där flygbolagen väljer att satsa. Trots att behovet ökar mycket i Asien så har marknaden för piloter stått sig bra i USA och Europa gentemot ekonomiska kriser och oljekrisen. Så om du vill arbeta inom Europa finns det inom en snar framtid gott om jobb där också.

Hur ser arbetskraven på marknaden ut?

Flygbranschen är något motstridig just nu. Å ena sidan finns det gott om lågprisbolag som alltid behöver folk och å andra sidan så har tungviktare som SAS tufft att få ekonomin att gå runt. En del piloter är rädda för att bli behandlade som löneslavar när många flygbolag pressar löner och tummar på arbetsvillkoren. Även om det i framtiden råder brist på piloter är det just nu ganska tuffa och märkliga krav som ställs på jobbsökande piloter. Många hävdar att det krävs de rätta kontakterna för att få arbete och en del drar det så långt att ett fel klingande efternamn kan sätta käppar i hjulet.

Arbetsmarknaden präglas av piloters motkrav

En sak är i alla fall säker och det är att piloter på SAS gick ut i strejk och krävde en löneökning på över 10 %. De vill inte heller arbeta allt för många dagar i rad och ser hellre en längre ledighet efter en arbetsperiod. De som redan har jobb kan våga ställa krav men många som är nya inom branschen har inte råd att vara kräsna. Eftersom det är svårt att få det första jobbet väljer många att söka sig utanför den svenska marknaden. Det finns dock välrenommerade flygbolag utanför landets gränser. Emirates är en av de bästa i världen.

Gör dig konkurrenskraftig på arbetsmarknaden

Det gäller att ha skinn på näsan och ta chanserna du får utan att släppa på dina grundprinciper. Som pilot måste du ha koll på dina rättigheter och skaffa dig så mycket erfarenhet som möjligt. Det positiva är att du ganska snabbt får ett kvitto på att du skött ditt jobb ordentligt. I framtiden så blir det säkert viktigare att piloten har fler kompetenser utöver att den kan framföra planet från A till B. Till exempel kan social kompetens, teknisk kompetens och omställningsberedskap smälla högt. Att nischa sig bör vara ett smart drag, till exempel eftersöks kvinnliga piloter allt mer då ännu inte finns så många.